Jak założyć sklep internetowy?

Sklepy internetowy są dziś bardzo popularne, to dzięki nim rozrasta się branża logistyczna. Kurierzy mają masę pracy dostarczając tysiące paczek do naszych domów, producenci tworzą nowe produkty a księgowi wystawiają faktury i paragony. Gdyby nie one to zobaczcie jak wiele branż dziś wyglądałoby całkiem inaczej. Ale trafiłeś tutaj, ponieważ chcesz się dowiedzieć jak otworzyć swój pierwszy sklep internetowy.

Muszę Ci powiedzieć, że prowadzenie takiego biznesu nie jest proste i wymaga poświęcenia dużo czasu na naukę i zrozumienie jak działa Internet oraz narzędzia. A co najważniejsze w tym biznesie musisz uzbroić się w cierpliwość, potrzebujesz czasu by Twój biznes wystartował. Pamiętaj również o założeniu działalności gospodarczej (lub innej formy prawnej typu spółka z o.o), bez tego nie możesz sprzedawać legalnie.

Jeżeli już uświadomiłeś sobie ile masz pracy na początek to czas na dobranie odpowiednich produktów, które sprzedasz poprzez sklep. Przypuśćmy, że będą to sukienki na wesele. Wejdź w wyszukiwarkę i sprawdź, jakie modele są najpopularniejsze. A co ważne zrób analizę konkurencji! Bez tego ani rusz, musisz znać swoją konkurencję żeby być lepszym od nich. Poznaj ich mocne i słabe strony i rób to lepiej niż oni. A zobaczysz, że po pewnym czasie zajmiesz ich miejsce w szeregu.

Oprogramowanie sklepu internetowego – jakie wybrać?

Rynek daje nam wiele rozwiązań związanych z oprogramowaniem sklepu. Jest ich tak dużo, że każdy początkujący przedsiębiorca zadaje sobie pytanie, który silnik będzie dla mnie odpowiedni. Na rynku znajdziemy oprogramowania typu Open Source, czyli ten najpopularniejsza a są nimi WordPress (z dodatkiem WooCommerce) oraz Presta Shop. Te systemy pozwalają nam na bardzo dużą swobodę modyfikacji, ale by ich dokonać należy mieć, choć trochę wiedzy z zakresu programowania czy webmasteringu.

Panel administracyjny w systemie WooCommerce
Panel administracyjny w systemie WooCommerce

Oprogramowanie typu SaaS (Platformy Sklepowe)

PlusyMinusy
– Sklep dostępny w kilka minut

– Gotowe integracje i szablony

– Niska cena (najczęściej mniej niż 100zł miesięcznie)

– Wsparcie techniczne  
– Brak możliwości tworzenia indywidualnych funkcji

– Uzależnienie od operatora platformy (hosting)

– To nie jest Twój sklep (silnik), a właściciela platformy

Oprogramowanie typu Open Source (WordPress, Presta Shop)

PlusyMinusy
– Szeroka możliwość modyfikacji

– Duży wybór szablonów

– Brak stałych opłat (poza hostingiem czy domeną)
– Brak stałego wsparcia technicznego

– Wysoki koszt startu (min. 2000 zł)

– Wymagana wiedza techniczna

W związku z tym, że nie każdy z nas jest osobą techniczna, platformy sklepowe przygotowały model współpracy typu SaaS. Jest to mówiąc najprościej dzierżawa gotowego oprogramowania, która nie wymaga od nas specjalistycznych umiejętności.

Jak widzisz, każdy typ oprogramowania ma swoje plusy i minusy. Z doświadczenia powiem, że warto na początek postawić na gotową platformę. Zweryfikujesz tym samym swój biznes plan nie wydając dużej ilość pieniędzy.  

Wybór domeny oraz hostingu

Jeżeli zdecydujesz się na budowę sklepu w oparciu o WooCommerce czy Presta Shop to prócz zakupu domeny internetowej, będziesz musiał wybrać hosting.

Domena internetowa to nic innego jak nazwa, pod którą będzie się znajdował Twój sklep. Wybór nazwy jest bardzo ważny z punktu marketingowego. Nazwa powinna być prosta do zapamiętania i wpadająca w ucho. A dodatkowo musi być kojarzona z asortymentem sprzedawanym w sklepie. Nie każda nazwa będzie wolna, na początek proponuje wykupić końcówki.pl i .com.pl.

Hosting to nic innego jak wynajem zasobów serwerowych. Na początku to będą kosztu kilkunastu złotych miesięcznie. Lecz wraz ze wzrostem ruchu, będziesz potrzebować więcej zasobów. Ale tym się teraz nie martwmy.

Polecam na początek zakup domeny oraz hostingu w Firmie LH.pl mają świetne ceny oraz bardzo dobrą, jakość świadczonych usług.

Aspekty prawne w sklepie internetowym

Zakładając sklep internetowy należy pamiętać o uregulowaniu w nim aspektów prawnych. Poprawnie stworzony oraz wolny od uchybień regulamin to najważniejszy element sklepu. Należy o tym pamiętać, gdy z takie obowiązki nakłada na nas ustawa o prawach konsumenta uchwalona w 2014 roku.

Należy pamiętać o:

– Regulaminie dla sklepu, dostosowanym pod profil naszej działalności.
– Stałym monitoringu klauzul niedozwolonych.
– Wypełnianiu obowiązków informacyjnych wobec klientów.
– Wyznaczeniu inspektora ochrony danych osobowych.
– Polityce prywatności oraz polityce cookies.

Każdemu przedsiębiorcy zaczynającemu ze sklepami, zalecam zakup gotowych pakietów prawnych. Znajdziecie takie po kilkaset złotych za rok. A przynajmniej będziecie dzięki temu mieli pewność, że wszystkie wasze dokumenty są zgodne z panującym prawem.

Zakładanie sklepu internetowego a płatności

W Polsce istnieje bardzo wielu operatorów płatności. Większość z nich posiada gotowe integracje z najpopularniejszymi platformami e-commerce. Do wyboru mamy:

PayU – najpopularniejszy system płatności a dodatkowo najbardziej rozpoznawalny.
DotPay – najstarsza polska platforma płatnicza, cieszy się również dość dużym uznaniem wśród firm.
Transferuj.pl – ciekawa platforma ciesząca się dobrymi opiniami klientów.

Znajdziesz jeszcze takie systemy jak: Przelewy24.pl, PayByNet czy Blue Media.

Podczas wyboru operatora, zwróć uwagę na szerokość palety płatności, weź pod uwagę to, że BLIK staje się coraz bardziej popularny. Niech Twój klient ma swobodę w wyborze, czym chce zapłacić. Dzięki takiemu zabiegowi będziesz miał większą konwersję.

O czym jeszcze powinienem wiedzieć podczas zakładania sklepu internetowego?

W kolejnych wpisach zajmiemy się tematyką promocji sklepu poprzez pozycjonowanie, media społecznościowe czy działania afiliacyjne. Bo jak doskonale pewnie wiesz samo założenie sklepu nie zrobi Ci sprzedaży internetowej. Choć wiele osób zakładających sklepy ma często takie podejście. I jest ono błędne, takie sklepy upadają po kilkunastu miesiącach czy roku.

Jeżeli potrzebujesz pomocy profesjonalisty lub chcesz porozmawiać jak podejść do rozwoju takiego biznesu, to zapraszam Cię do kontaktu.

Porozmawiajmy o sklepach internetowych!

Napisz do mnie i zróbmy coś razem.

Więcej artykułów dla Ciebie

4 najczęściej popełniane błędy w SEO

Największymi zaletami w pozycjonowaniu jest wzrost widoczności a co za tym idzie zwiększenie obrotu czy sprzedaży. Pozycjonowanie stało się, najskuteczniejszą …

Dochód Pasywny – pomysły i metody budowania w internecie

Marzyłeś o tym żeby nie pracować po kilkanaście godzin na dobę i zarabiać? Wiem jak to jest, mieć z tyłu …

Jak lokalna przychodnia została liderem?

W Listopadzie 2016 roku, zgłosiła się do mnie mała klinika medyczna przeprowadzająca specjalistyczne badania. Jej celem było wyjście na lidera …